niedziela, 29 listopada 2020

Ciasto mleczne TRES LECHES


 Za oknem szykuje nam się zima,  dekoracje świąteczne wychylają się z każdego sklepu, reklamy w TV też w klimacie Świąt Bożego Narodzenia. Bałwany, Mikołaje, renifery i różne rozświetlone drzewka stały się wszechobecne. Z zapałem gromadzimy tradycyjne przepisy kulinarne, na kolejny makowiec, piernik i sernik. O ile serniki uwielbiam bez względu na to czy jest to nowojorski, żydowski przepis czy letni sernik z owocami na zimno, pierniki również, tak z makowcami już jest inna histora. Zwykle nie lubię i nie piekę. Oczywiście ciasto na Święta piekę, czasem jest to tort piernikowy, czasami tort tiramisu. Po prostu to, na co domownicy mają ochotę. Zdecydowanie nie jestem kulinarnym ortodoksem. Jedno z ciast ciekawostek, które weszło w stałe wypieki to ciasto mleczne TRES LECHES czyli TRZY MLEKA. Nazwa mało wyszukana, ale ciasto za to bajka. Osobiście wyszukałam je w kuchni meksykańskiej, ale spotkałam je też w brazylijskiej. Więc pochodzenie można przypisać latynoskie. Proste w produkcji, właściwie nie da się go zepsuć i posmakuje chyba każdemu. Kolejny plus, że ciasto Tres Leches można dopasować do Świąt, albo pory roku. Oryginalna wersja to ciasto z polewą z bitej śmietany i dodatkiem świeżych owoców. Moją wersję trochę wzbogaciłam o frużelinę. Ciasto jest mocno słodkie, a dodatek wiśniowej frużeliny złagodził słodycz mleka i bitej śmietany.
Jednak kusi mnie aby zrobić ciasto w wersji Bożonanarodzeniowej z dodatkiem pomarańczy.... Jak zaszaleję oczywiście się pochwalę.
Póki co przepis:

SKŁADNIKI:

 - 250 ml mleka
- 300 ml mleka skondensowanego niesłodzonego
- 300 ml mleka skondensowanego słodzonego
- 400 ml śmietany 30%
- cukier waniliowy
- owoce do dekoracji 
 
Ciasto:

- 6 jajek 
- 1 szklanka cukru
- 1 szklanka mąki (dałam tortową)
- 120 g masła
- szczypta soli

WYKONANIE:

Białka jaj ubić z solą i cukrem (pół szklanki) Żółtka zmiksować z resztą cukru, wlać do piany z białek, wymieszać. Dodać roztopione i przestudzone masło, a potem mąkę. Wylać na formę do pieczenia. Piec w temp. 180 st. C. około 30 minut bez termo obiegu.
Na 5 minut przed końcem pieczenia, wymieszać ze sobą 3 rodzaje mleka i odstawić. Zaraz po wyjęciu z piekarnika upieczonego ciasta powoli zalać je mlekiem. Po przestygnięciu wstawić na noc do lodówki.
Kiedy ciasto wyjmiemy z lodówki, śmietanę ubić z cukrem waniliowym. Posmarować ciasto i przybrać owocami. Moja wersja to najpierw posmarować wiśniami a następnie bitą śmietaną jak widać na zdjęciu.
Mała sugestia, ciasto warto piec w trochę większej formie, aby nie było zbyt wysokie. Po zalaniu mlekiem i nasiąknięciu znacznie urośnie. 

SMACZNEGO :)
  
Przepis pochodzi z książki "KUCHNIA MEKSYKAŃSKA - Podróże kulinarne z Małgosią Puzio" 
Zdjęcia własne ;)





















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz